Sankt Petri Skoles SFO

Fritidstilbud

SFO (Skolefritidsordning) er et frivilligt tilbud til forældre, hvis børn går i 0. til 3. klasse og dermed er en del af hele Sankt Petri Skoles pædagogiske tilbud.

Formålet med SFO’en er at skabe et pædagogisk kvalitativt fritidstilbud, der giver børn mulighed for fri såvel som inspirerende leg, kreativ beskæftigelse, bevægelse og fællesskab.

Organisation

Vores fritidstilbud er åben kl. 7:00-8:00 og igen fra kl. 12:50 til 17:00. I forbindelse med Sank Petri Planen kommer 0.-2. klasserne kl. 12:50. 3. klasserne kommer kl. 13:45.

Vi har også en klub, der er pædagogisk skræddersyet til børnene i 4. og 7. klasserne.

Alt hvad vi gør, skal starte og slutte med et barn!

SFO´ens pædagogiske grundlag er fælles med Sankt Petri Klubben og Fritten. Det fælles pædagogiske grundlag består af fem sætninger:

1. Grundlag

Der er meget lidt børnene skal, men der er meget de kan.

2. Grundlag

Vi tilbyder pædagogiske aktiviteter til alle børn uanset interesser og vi følger børnenes interesser og initiativer

3. Grundlag

Alle børn har ret til mindst én tryg voksen relation.

4. Grundlag

Alle børn skal have gode og ligeværdige relationer og venskaber med andre børn.

5. Grundlag

Vi behandler alle børn forskelligt for at behandle dem ens.

Børn

Medarbejdere

Praktikanter

Vores lokaler

LEGO-rummet

... er rummet hvor kreativiten og fantasien kan få frit spil. LEGO-rummet ligger på 2. sal.

DagligStuen

… er SFO´ens hyggerum. Her sidder der altid en medarbejder klar til at spille spil med børnene, læse en bog eller bare snakke om det der rør sig i barnets liv.

Puderummet

... er det rum, hvor børnene kan brænde noget krudt af og lege pude kampe. De voksne sætter tit udklædningsaktiviteter og andre fantasifulde lege i gang.

Tegnestuen

… er samlingsrummet for Blå Gruppe. Efter samlingen kan børnene udfolde sig kreativt, deltage i kunstneriske aktiviteter, arbejde med perler, tegne osv.

Medierummet

… er stedet hvor der bliver programmeret, spillet divers konsoler og meget andet. Fokus er på samarbejde og at hjælpe hinanden

Læserummet

… er rummet hvor børnene kan sætte sig op og læse en bog eller kigge i en tegnserie i rolige omgivelser. Det er også her vores bogklub er. Rummet befinder sig på 3. sal.

Puderummet 2. sal

… er samlingsrummet for gruppe 6 og kan bruges til fysiske aktiviteter efter samlingen.

Talent rummet

… er samlingsrummet for gruppe 7 og fungerer efter samlingen som et sted for kreative ideer til små grupper, der ønsker at engagere sig i dans, sang, skuespil eller lignende.

Krea Rummet

… er samlingsrummet for gruppe 8 og bruges efter samlingen som et sted for kreativt håndværk, laboratorium for eksperimenter eller tegnestue.

.

Antimobbestrategi

Det er vigtigt for både skolen og SFO’en at skabe en angstfri og ubekymret atmosfære hvor den enkelte føler sig anerkendt. Mobning er uforeneligt med skolens og SFO’ens grundlæggende værdier.

SFO’en ser tillid som grundlag for hverdagens pædagogiske liv, hvor relationen mellem børn og pædagoger er fundamentet for børns udvikling og uddannelse i fritiden.

Tillid er også kernen i kammeratskabet og sociale færdigheder, som børn erhverver sig i samspil med andre børn, mens de leger og lærer.

Tillid er også grundlaget for hele barnets udvikling, som SFO’en bidrager til mentalt, musikalsk, kreativt og socialt.

Tillid er limen, som skaber de sikre rammer for SFO’en, hvor børnene udvikler sig og (ud)fordres til at sikre den bedst mulige udvikling af deres potentiale.

Mistillid, intolerance, mobning, udstødelse og ligegyldighed er elementer, der ikke passer ind i SFO-verdenen, mens tillid og bærende relationer præger vores SFO.

Sproget som nøgle

I SFO’en er sprog og kommunikation en vigtig nøgle med henblik på samspillet mellem interpersonelle relationer og personlig udvikling. Både talt sprog, kropssprog og det “uudtalte” spiller ind i den enkeltes og gruppens forståelse og muligheder for at udvikle sociale færdigheder i forhold til sig selv og andre. Et stærkt selvværd, en allestedsnærværende selvtillid og en styrket selvtillid er grundlaget for at navigere i et moderne samfund og for at opbygge sociale ressourcer i en multikulturel og globaliseret verden.

Indmeldelse

Her finder du indmeldelsesblanket, og de ofte stillede spørgsmål besvarer de mest almindelige spørgsmål om optagelse og betaling i SFO’en.

Til indmeldelseOfte stillede spørgsmål