“Jugend musiziert er den mest berømte musikkonkurrence for unge i Tyskland. Næsten en million børn og unge har deltaget i “Jugend musiziert” i de mere end 60 år konkurrencen har eksisteret. For mange af dem var dette det første skridt i en succesfuld musikkarriere.”

Fremme af musikalske talenter

Konkurrencen omfatter både instrumental- og vokalmusik og er tænkt som et incitament til at lave musik, finde musikalske tidlige talenter og til at promovere unge musikere.

Siden 1997 har “Jugend musiziert” også været gennemført på mange tyske udlandsskoler.
København har deltaget i sin egen kommunale konkurrence på Sankt Petri Skole siden 2010. I 2021 er København vært for den store regionale konkurrence.

Konkurrencen

Konkurrencen bliver afholdt i tre runder: Kommunal, regional og national konkurrence. Deltagere, der deltager i regional eller national konkurrence, konkurrerer i den relevante aldersgruppe. Hvis de vinder førstepræmie, bliver deltagerne sendt videre til næste runde. I Tyskland henviser disse runder til regionen, forbundsstat og hele Tyskland i finalen.

Kommunale konkurrence

Den kommunale konkurrence finder sted på de tyske udlandsskoler og er derfor en national konkurrence. Sankt Petri Skole er mødestedet for den kommunale konkurrence i Danmark.

Regionale konkurrence

Den regionale konkurrence finder sted på en af de tyske udlandsskoler i regionen (f.eks. “Nordeuropa”), som sidestilles i strukturen af “Jugend musiziert” med en forbundsstat i Tyskland.

Nationale konnkurrence

Finalen finder sted i Tyskland, hvor de mest succesrige deltagere i Tyskland og fra de stadigt voksende regioner mødes.

Regional konkurrence 2021 i København

Den regionale konkurrence finder sted på en af de tyske udlandsskoler og er mødestedet for mere end 160 deltagere fra 16 europæiske lande. I 2021 er Sankt Petri Skole vært for den regionale konkurrence, og forberedelserne er allerede i fuld gang.

Udbud og betingelser

De vigtigste oplysninger om “Jugend musiziert” findes på konkurrencens hjemmeside. Den indeholder detaljerede oplysninger om aldersgrupper, kategorier, pre-game program og meget mere. Det er vigtigt, at læse udbuddet grundigt, før man tilmelder sig konkurrencen.

Informationer

Her kan du finde detaljerede oplysninger om:

• Konkurrencens forløb
  • Særlige ordninger i vores region
  • Særlige priser
  • Rejser til de regionale og nationale konkurrencer
  • Ofte stillede spørgsmål

Kontakt

Det regionale udvalg har ansvaret for at arrangere “Jugend musiziert” – konkurrencerne i København.

Pernille Petersen Jansson

Musikschulleiterin