Tradition er ikke at holde på asken, men at videregive flammen.

 

– Thomas Morus

Tradition

Vi har en 450-årig historie, er den ældste tyske udlandsskole i verden og har en særlig forbindelse til det danske kongehus og Sankt Petri Kirke. Vi står på traditionen for europæisk humanisme, der bygger på kristne værdier og kæmper for et åbent samfund.

Moderne

Samtidig lever vi midt i et moderne, demokratisk samfund, som igen er del af et sammenhængende Europa. Bag Sankt Petris gamle mure ligger en moderne, international skole med engagerede elever, lærere og forældre. Vores udgangspunkt er nysgerrighed efter viden og forbløffelse over verden. Vores opgave er at åbne den og udforske den sammen med eleverne.

Sankt Petri Skole i besættelsesperioden

Sankt Petri Skole har i perioden 2017-2023 haft nedsat en uafhængig videnskabelig kommission, der skulle undersøge skolens historie omkring og under den tyske besættelse af Danmark. 

Forskningsprojektet udspringer af et mangeårigt ønske om at kaste lys over skolens historie selvstændigt og videnskabeligt, ikke mindst fordi den har været et centralt sted for dansk-tysk møde og kultur i Danmark i århundreder. I projektet er spørgsmålet om samspillet mellem det nationalsocialistiske Tyskland, der sendte lærere og skoleledelse til skolen, og de danske myndigheder, som havde været påvirket af udviklingen i Tyskland, og senere af besættelsesmagten, blevet behandlet. Særlig fokus har der været på spørgsmålet om jødiske elever og deres skolegang. Ph.D Jacob Halvas Bjerre, har været tilknyttet Nationalmuseet og arbejdet på projektet, der i slutningen af oktober 2023 udkommer i bogform på Gads Forlag. I forbindelse med udgivelsen af bogen afholdes der den 6. november 2023 et offentligt arrangement. 

Elever i 9. klasse deltog i det tyske udenrigsministeriums konkurrence “Remembering for the Present”. Produktet er en hjemmeside om skolens historie i årene 1933-45 og har været online siden 1. november 2020.

Sankt Petri Skole fejrer 450 års jubilæum om

Dag(e)

:

Time(r)

:

Minut(ter)

:

Sekund(er)